Tuesday, July 9, 2013

S.A.K.I.T => Si Penghapus Dosa

Bismillahirahmanirahim
Assalamualaikum w.b.t

Ingat 5 perkara sebelum 5 perkara, dan salah satunya Sihat sebelum Sakit. Alhamdulillah, semua itu nikmat bukan?. Erk, rasa sakit, rasa sedih, rasa tertekan, rasa cemburu, rasa gembira, semua itu satu nikmat. Mengapa ana berkata begitu. Ini kerana hidup kita berpola. ada naik turunnya. Ada seri lah orang kata. Aiit??, sakit pun seri ke?. Ye betul tu. Cuba sahabat sekelian berfikir sejenak. Kalau kita sakit biasanya apa yang kita lakukan. Duk meringkuk sorang-sorang kan. Konon tak nk share ngan sesape. Bajet macho la tu kan. Tp dlm masa yang sama, pasti fitrah sebagai HambaNya akan merayu padaNya. Siapa lagi kalau bukan Sang Maha Pencipta, ALLAHU AKBAR.

Lihat disini, betapa hebatnya rasa kebergantungan kita pada Si Dia kan. Ubat sekadar asbab je pun, ada ape kisah. Ada sorang sahabat ana, tak suka makan ubat (termasuk ana), alasannya, ubat2 ni tetap ada kesan yang sebaliknya. Itu satu perkara yang lain lah. Tp nak cerita betapa tingginya pengharapan serta kebergantungan sahabat ini pd ALLAH. Usaha tetap usaha, bahkan kita di galakkan mencegah dari merawat bukan. Namun hakikat yang pasti semua di atas keizinannya.

Bukan setakat itu sahaja, sakit juga dikatakan penghapus dosa-dosa kecil tau.
ALLAH merindui kita. Itu yang pasti. Tyme sakit2 cenggini, rasa nak suh orang2 tersayang protect kita kan... So sweett~~. Chewah~~. Tapi sedar tak, orang yang benar2 sayangkan kita setia di sisi gtu. Sama lah ana, tyme sakit, alahai, rindu kat ibu n ayah.. X heran sanagt nk bg tau org len.. Bukan la nk nyusahkan ibu bapa tapi bile cenggitu, rase mengalir kasih sayang ALLAH dari belaian mesra ibu n ayah..Betul tak?

Sakit, susah , derita, penat, letih, semua jadi satu. Namun, dgarlah bingkisan sang kekasih ALLAH ini,
Ana bukan orang yang ada sakit kronik, alhamdulillah, sikit-sikit macam gastrik n migrain bese je, lagi pun ana mmg kurang daya ketahanan, kalau tgok ana kuat 2, mean, bajet gwiyomi jwe tu... Tapi ana di kelilingi mereka yang sedemikian. Ayah ana skrg jdi OKU. Mak ana pernah menghdap Kanser (alhamdulillah, makin pulih), abg ana ada bla bla... abg yang kedua pun bla..bla...adek pun ade bla..bla..masing-masing ade specialist termasuk ana (6th sense). Tapi syukurlah. Kami hdup bahagia. ALhamdulillah. Sebab kebahagiaan itu bkan letak pada luaran, tapi dalaman. Kiat yang pilih kan.

Semua dugaan dan cubaan ini sebenarnya bisa berkait rapat dgn hati kita. Mana tahu, hati ini semakin hari makin kelam. Maka ALLAH hantarkan ujian, takala ini, lidah pasti terbiasa dengan lafaz-lafaz zikrullah. ALLAH. Dengan zikir si pengubat hati, dapat berdoa agar sakit ini menjadi nikmat berharga lantaran kemungkinan dosa kita kian tak tertanggung di bahu kirimu itu.

Ni ana bawakan bersama,
Betulkan. Maka, mari kita hadapi semua ni dgn senyuman. Bukan ana mengharapkan bencana. Tapi apa pun yang berlaku, hadapilah dengan senyuman. Step forward and always keep ur smile. Everthing will beautiful like what u think.

Wallahualam.

No comments:

Post a Comment