Friday, January 27, 2012

Kursus Asas Keusahawanan siri ke-13

Bismillahirrahmanirrahim.
Alhamdulillah, pada 22-26 januari, ana telah mengikuti progrm Kursus Asas Keusahawanan(KAKs) siri ke-13 anjuran UMP. Actually, ana sikit pun x rancang nk join.., n semua ni ALLAH dh rancang, segala-galanye ALLAH permudahkan supaya ana dapt join program ini. N ana adalah org terakhir naik bas, gara-gara ana, bas lewat sejam lebih.. SubhanaALLAH.., Sesungguhnya ALLAH itu Maha Perancg.


Dan pkara pling mengembirakan ble dapat bertemu shabat2 lama, Kak Ainul as senior and Asmui as the junior. Satu pertemuan y hebat terancg di tangan ALLAH... Program terus berlngsung di Gem Beach Resort, Kuala Terengganu.Sempat kami menghabiskan masa bersama dengan usrah yang tidak dirancang. Majoritinye dlm program ini adalah lelaki. Dalam group ana sendiri lelaki 2x ganda nk d bndingkan dgn perempuan. Maka, tersgt la besar cabarannya.

Ana tidak dapat menceritakan semua sekali aktiviti y dijalankan. Terlalu bnyk dan ana kire perlunye ana berkongsi adalah perkara-perkara yang lebih berisi.



Menjadi usahawan bkn mudh tetapi tidak mustahil. Usahawan adalah org y banyak berusaha. Di zaman Rasulullah sendiri, baginda telah menjdi uasahawan yang wajib di contohi. Kerana sifat y di miliki oleh baginda. Dan ada hadis juga mengatakan bahawa 9/10 punca rezeki adalah dengan berniaga. Berdasarkan kata-kata itu, dan mempertimbgkan beberapa perkara, ana memutuskan satu hari nanti, ana pasti ingin menjdi seorang usahawan. Kerana ape?. Kerana ALLAH dan ISLAM.

Mengapa ana berkata begitu?. Shbat sekelian, ekonomi sekarang di miliki golongan bkn Islam. Bagaimana ekonomi Islam sendiri?. Perkara pling utama adalah dari sudut makanan y bakal menjadi darah daging umat Islam di kala ini. Soal Halal dan Haram. Semua itu perlu di ambil kira. Maka, ana ingin memulakan perniagaan dengan makanan.

Yang keduanye, soal aurat wanita terutamanya. Pasti nye dlm dunia sekarang dengn kepelbagaian makanan, masalah kesihatan terus meningkat. Dan sebagai org Islam, wajibnya kita perlu menjaga kesihatan kita sebaik-baiknya. Namun, masalah y timbul adalah kawasan yang tertutup untuk mereka. Maka, sebagai satu inisiatif, ana ingin membuka sebuah dewan khusus utk muslimah ini.


Itulah antara perkara-perkara yg ana cdangkan dlm kursus ini. Dan laungan takbir mengegearkan dewan di kala itu. Sayu sungguh hati ana. Mereka kelihatan biase-biase, tetapi tidak meletakkan agama ke tepi. Alhamdulillah.Ana jadi semangat pulak dalam program ini. Dan staff merangkap pengarah program pula, sangat menitikberatkan soal hubungan manusia dengn ALLAH. Alhamdulillah.

BAgi diri ana, ana bersyukur, dapat mempertambahkan ukhuwah. Bertemu rakan-rakan yang tdak pernah di kenali tapi ckup utk kami mesra dlm tempoh kursus. Bahkan kami ade gelaran, thanks to kak long, baby n kak siti ye...

~baby, kak ong n kak siti~

Sesungguhnya, setiap pertemuan itu ade perpisahannya. Tp jgn jdikan perpisahan itu sebagai alasan utk tidak mewujudkan sebuah pertemuan. Syukran Ya ALLAh atas segala-galanya.

No comments:

Post a Comment