Friday, January 20, 2012

Bahagialah dengan Masa



Bismillahirahmanirrahim..
Masa itu emas...betul ke??. Pada pandangan ana, di zaman ini masa itu ibarat macam kapal terbang, lambat cikit., kene tinggal. Tp kapal terbang boleh delay masa penerbangan atas sebab2 tertentu. Jadi tak sesuai gak. Kalau nk ckp emas, sekarang ramai dah mampu beli emas...DUsh...dush..dush..., pening-pening...

Hehehe.., gurau saja la.., ape yang paling penting adalah betapa berharganya masa. Ia x dapat di samakan dengan ape2 sekali pun.. Ingat lagi tak, Ingat 5 Perkara sebelum 5 perkara.


Baiklah, berbalik dengan tajuk kita. Apa itu bahagia dengan masa?. Secara fahaman ana, bahagia dengan masa bila mana ana atau antum semua mampu membahagikan masa sebaiknya. ALhamdulillah, ana pernah ada pengalaman di mana ana seorang yang sgt sibuk. Rasa sangat tidak cukup 24 jam tu. Tp apa yang menariknya bila ana bahagikan masa dengan betul, maka segala kerja di permudahkan. ALHAMDULILLAH.

Dalam belajar terutamanya, tidak dapat di nafikan seorang pelajar y belajar bkn semata-mata mengejar ilmu, pasti hidup dlm 'campus life'. Dalam erti kata lain, aktif dalam aktiviti kampus. Maka, sewajarnye, pembahagian masa y betol sgt2 penting. Pdngn ana, dari awal lagi sentiasa maintain, jgn di akhir nya, baru sibuk nak study.

Tp., bg pndgn org lain pula, kita ni jdi malas nk belajar pulak. Sebab nmpk rilex je masa study week. Walhal, dari awal lagi kita dah bersedia. Jadi, jgn pernah kecewa dgn pndagn org. Jadi diri sendiri., lakukan apa yang termampu berdasarkan kemampuan diri. Jagnag terlalu mendesak. Badan kita ada hadnya.

Wallahualam.

No comments:

Post a Comment