Thursday, January 19, 2012

Cara Belajar


Assalamualaikum dan salam persahabatan kepada semua sahabat ana.
Alhamdulillah....alhamdulillah...alhamdulillah...
Masih di beri kesemptan berkongsi ilmu dgn sahabat.

InsyaALLAH.., kali ini ana ingin kongsikan satu perkara iaitu cara belajar.
manusia pelbagai ragam, pastinya mempunyai pelbagai karenah lantas memiliki cara belajar yang berbeza. Dalam psikiologi, cara belajar bergantung pada unsur y ada dlm diri seseorang. Selain itu juga, setiap manusia, ALLAH jadikan dalam pelbagai keadaan di mana ada kelebihan pasti ada kekurangan.

Seorang pelajar yang genius tidak memerlukan masa yang lama utk belajar, cukupla utk fokus dalam sesuatu jangka masa yang pendek. Ada juga orang y bijak tapi memerlukan usaha yang sgt tinggi. Berusah...berusaha,..dan terus berusaha tanpa rasa jemu. Selain itu, ada pelajar y suka menyendiri, ada pelajar suka berdiskusi, semuanya terpulang pada idiri individu. Y pentingnya, carilah ilmu yang HALAL.., dan sentiasa berusaha. J

Pada ana, perbezaan cara belajar ini, tidak wajar di cemburui, kerana ini kelebihan yang ALLAH beri untuknya. Maka, kita bersyukur mgkin dgn kekuragn kita ini bakal memperhebatkan diri kita di masa hadapan., InsyaALLAH. Saling menghormati cara belajar dan jgn suka nak membandingkan situasi mereka dgn diri sndiri. Mgkn pd pndgn kita, dye x belajar, padahal, masa kita tdo dan bermain, tyme tu la dye belajar. Siapa tahu?..

Justeru, belajar dan terus belajar kerana ALLAH, sesungguhya bila niat kita belajar kerana ALLAH, setiap kelebihan dan kekuragna dapat di atasi dgn mudah. InsyaALLAH..

Selamat Belajar buat semua sahabat....

No comments:

Post a Comment