Thursday, March 17, 2011

Kita Bertanya, Quran menjawab..



Kita selalu bertanya dan kita tak sedar Quran sudah menjawabnya.

Kita bertanya : Kenapa aku diuji?
Quran menjawab: "Apakah manusia itu mengira bahawa mereka dibiarkan saja mengatakan,
"Kami telah beriman, sedangkan mereka tidak di uji?. Dan sesungguhnya
Kami telah menguji orang-orang yang sebelum mereka, maka sesungguhnya
Allah mengetahui orang-orang yang benar, dan sesungguhnya Dia
mengetahui orang-orang yang berdusta"( Al-Ankabut:2-3)



Kita bertanya : Kenapa aku tak dapat apa yang aku idam-idamkan?
Quran menjawab: "Boleh jadi kamu membenci sesuatu padahal ia amat baik bagimu, dan
boleh jadi pula kamu menyukai sesuatu, padahal ia amat buruk bagimu.
ALLAH mengetahui sedang kamu tidak ketahui"(al-Baqarah:216)


Kita bertanya : Kenapa ujian seberat ini?
Quran menjawab: "ALLAH tidak akan membebani seseorang itu melainkan sesuai dengan
kesanggupannya.(al-Baqarah:286)


Kita bertanya : Kenapa kita rasa frust?
Quran menjawab: Janganlah kamu bersikap lemah, dan janganlah pula kamu bersedih hati,
padahal kamulah orang-orang yang paling tinggi darjatnya, jika kamu
orang-orang yang beriman.(al-Imran: 139)


Kita bertanya : Bagaimana harus aku menghadapinya?
Quran menjawab: Dan mintalah pertolongan dari ALLAH dengan jalan sabar dan mengerjakn
sembahyang, dan sesungguhnya sembahyang itu amat berat kecuali bagi
orang-orang yang khusyuk (al-Baqarah:45)



Kita bertanya : Kepada siapa aku berharap?
Quran menjawab: Cukuplah ALLAH bagiku, tidak ada tuhan selain daripadaNYA. Hanya
kepadanNYA aku bertawakal (al-Taubah:129)


Kita bertanya : Apa yang aku dapat daripada semua ujian ini?
Quran menjawab: Sesungguhnya ALLAH telah membeli daripada orang-orang mukmin, diri
dan harta mereka dengan memberikn syurga untuk mereka (al-Taubah:111)


Kita bertanya : Aku tak tahan!!!
Quran menjawab:".....dan janganlah kamu berputus asa daripada rahmat Allah.
Sesungguhnya tidak berputus asa daripada rahmat ALLAH malainkan kaum
yang kafir." (Yusuf:12)


Kita bertanya : Sampai bila aku akan merana begini?
Quran menjawab: Kerana sesungguhnya sesudah kesulitan itu ada kemudahan
(al-Insyirah:5-6)


Oleh itu..., rakan-rakan.., semua jwapan setiap persoalan anda ada dalam Quran. Mari kita bertadabur. Cukuplah kalau sehari sehelai muka surat. Semoga kita sentiasa terjaga hati. Amin.

No comments:

Post a Comment