Friday, November 27, 2009

Amanah

Salam Rindu buat teman sekelian.

Amanah adalah suatu tangungajawab yang di pertangngungjawab kan kepada seseorang. Apabila kita bercakap dengan amanah, jangan kita lupa. Setiap manusia itu memagang amanah sebagai khalifah di muka bumi ALLAH ini.

Sifat amanah dikatakan sebagai sesuatu beban yang tidak terpikul dan telah ditolak oleh makhluk-makhluk Allah SWT yang lain, namun disanggupi oleh manusia untuk memikulnya. Ia berdasarkan firman Allah SWT yang bermaksud:

''Sesungguhnya Kami telah kemukakan tanggungjawab amanah (Kami) kepada langit dan bumi serta gunung-ganang (untuk memikulnya), maka mereka enggan memikulnya dan bimbang tidak dapat menyempurnakannya (kerana tidak ada pada mereka persediaan untuk memikulnya); dan (pada ketika itu) manusia (dengan persediaan yang ada padanya) sanggup memikulnya. (Ingatlah) sesungguhnya tabiat kebanyakan manusia adalah suka melakukan kezaliman dan suka pula membuat perkara-perkara yang tidak patut dikerjakan' (surah al-Ahzaab, ayat 72).

Sifat amanah ini adalah merupakan antara empat sifat-sifat wajib yang ada pada Rasul selain Siddiq (Benar), Tabligh (menyampaikan) dan Fatonah (bijaksana). Sifat amanah Nabi Muhammad SAW merupakan model nilai-nilai murni yang sempurna dan unggul yang harus diterapkan dan diteladani dalam kehidupan.

Rasuluallah merupakan contoh terbaik dalam menjaga amanah . Untuk itu kita sebagai umat nya WAJIB untuk mencontohinya. Ikuti sunnahnya. InsyaALLAH, kita akan terdorong dalam jalan yang benar.

Kadang kala kita di hadapkan dengan suatu amanah yang tidak di jangkakan. Rasa macam tak mampu untuk pikul. berbolak balik hati. Namun, apabila di renungkan semula,apakah sebenarnya mesej yang ALLAH ingin sampaikan, terasa betapa ALLAH mengetahui bahawa kita layak dan mampu menangungnya.InsyaALLAH..

Akhir kata, semoga amanah yang telah di pertangungjawab kan kepada kita dapat kita laksanakan dengan sebaik mungkin...
Wallahualam..

No comments:

Post a Comment