Tuesday, October 15, 2013

Sesat???...Kembalilah...

Bismillahirrahmanirahim
Assalamualaikum w.b.t

Pernah kah sahabat sesat?. Sesat di jalanan.?..Bagi diri ana., sesat tu dah bisa dalam hdup ana. Sebab ana memamg suka menjelajah. Before menjelajah actually., study la dlu map., tp kadang kala banyak perkara yang tak di duga berlaku kan. Tersalah masuk simpang.., tersalah u turn.., tersalah trfc light.., semua ..'ter' je kn.. Semua tanpa di duga.


Bagi diri ana., ana prefer sesat. Sabab dari situ kita belajar. Mungkin lepas ini kita lebih berjaga-jaga. Tempoh hari mmg ana ada sesat sewaktu nak pulang. Actually bkn 1st tyme pun sesat. Sebab gatal sgt nk explore kononnya., Tak pasal-pasal kan. So. kalau rase nak menyesatkan diri., Sila ingat., solat dlu dan pastikan minyak kereta full. So., lbh terjamin.


Cerita pasal sesat., jom kita muhasabah diri. Jalan yang kita lalui ini., tak semestinya betul bila mane kita ketepikan soal syariah sebenarnya. Kadang kala ALAH beri kita sesat agar kita sedar, jalan yang kita pilih itu sudah terpesong. Maka., ALLAH gerakkan hati kita mencari jalan pulang.

Dalam hidup, ya ada masa kita sesat., justeru perasaan ingin kembali ke pangkal jalan itu sentiasa hadir. Betul tak?. Kita ada AL-Quran dan Sunnah sebagai panduan. Kisah-kisah para anbia jadi tauladan.. Jangan pernah rasa bila sesat., kita tak akan temui jalan pulang. Orang motivate selalu cakap., 'Kalau Plan A tak jadi, kita masih ada Plan B, C,D,E....Z". Banyak tu...


Justeru., ana nasihatkan terutama untk ana sendiri. Kalau sesat., jangan putus harap., cari 'guidline' yang menemukan antum ke jalan yang BENAR. Insya ALLAH. Amin. 

p/s : Doakan ana sentiasa berada di jalan yang diredha

No comments:

Post a Comment