Wednesday, October 16, 2013

Menghukum.....

Bismillahirrahmanirrahim
Assalmualaikum w.b.t



Kebenaran itu seolah-olah mutiara yang sukar kita temui lewat hari ini. Lantas pelbagai fitnah dan tohmahan terus melanda dunia. Namun yang menjadikan dunia ini 'worst' adalah anggapan dan pemikiran orang di sekaliling kita. Cuba sama-sama fikir dan renungkan jika orang-orang di sekeliling kita berfikir tentang bukan diri kita. Lantas menghukum diri kita tanpa mengenali lagi. Bagaimana perasaan kita?

Ana bawakan perumpaan. Bayangkan kita bersahabat dengan A dan B. Kita sudah sekian lama bersahabat dengan A, maka kita lebih mempercayai A berbanding B. Dalam masa yang sama, kita ada banyak perselisihan dangan si B. Maka adakah wajar kita terus menerus percaya jika si A meneritakan sesuatu yang kurang elok terhdap si B ini. Lantas kita terus menghukum si B. Pada hal kita sendiri tidak memberi peluang pada si B untuk menjelaskan masalahnya. Kejam tak?.. 

Rasulullah s.a.w bersabda : 


وعن علي رضي الله عنه قال : قال رسول الله (ص) ("إذا تقاضَى 
 إليك رجلان ، فلا تقضِ للأول ، حتى تسمع كلام الآخر ، فسوف 
تدري كيف تقضِي"). رواه أحمد ، وأبو داود 

Yang bermaksud : Apabila dua org bergaduh,jangan kamu menghukum dari yang pertama sehingga kamu mendengar dari yg ke kedua ,maka hukum lah sebagaimana yg patut dihukum.

kadang kala kita terlalu mudah menghukum manusia. Sedangkan mengkum atau menjatuhkan dan menetukan baik buruk seornag itu adalah hak MUTLAK ALLAH s.w.t. Bagaimana sahabat atau orang sekeliling kita yang sewenang-wenangnya kita hukum mereka?. Pasti mereka berasa sedih dan kecewa. 

ALLAH s.w.t berfirman 


“Dan orang-orang yang mengganggu serta menyakiti orang-orang lelaki yang beriman dan orang-orang perempuan yang beriman dengan perkataan atau perbuatan yang tidak tepat dengan sesuatu kesalahan yang dilakukannya, maka sesungguhnya mereka telah memikul kesalahan menuduh secara dusta, dan berbuat dosa yang amat nyata.” Al-Ahzab ayat 58
Wahai sahabat-sahabat sekelian., jika sahabat kita berdukacita dek anggapan kita pada dia, bertambah-tambah lagi dosa yang kita pikul. Mampu ke kita mohon ampun dari sahabat kita?. Sempatkah kita..

STOP...jangan tunggu lama-lama., hubungi lah sahabat-sahabat yang kita buruk sangka itu. Mohon di maafkan segala kekhilafan. Sesudah itu jalinkan ikatan ukhuwah fillah itu. Sambil itu mohonlah doa dari ilahi agar di jaga hatimu dan hati dia. Apa sebenarnya yang kita fikirkan tentang sahabat kita sebenarnya adalah diri kita. Mahukah kita di sangka begitu?.
Mulai sekarang, jom kita bersangka baik dengan orang di sekeliling kita. Jika ada perselisihan., mohon maaf pada selayaknya. Seterusnya mohon pada ALLAH, sang pemilik hati ini dah hati dia agar sentiasa dapat meberi kesejahteraan dalam perhubungan ini. Pesanan akhir., jauh-jauhkan lah sifat prasangka. 
Jom kita muhasabah diri. Jalan tarbiyah itu ada di depan mata kita sahaja...

No comments:

Post a Comment