Monday, September 28, 2009

~hikMah yanG diCari..~

BismillahirAHMANiRRAHim..
Semoga apa yang ana kongsikan pada kali ini..menjadi perkongsian yang diredhai ALLAH..InsyaALLAH...AMIN

HikMah yang dicari. Sebenarnya an ingin membawa hadirin utk memahami kehebatan ALLAH. Tanpa kite sedar apa yang kita lalui, pahit manis perjuangan adalah di bawah perancangan Yang Maha Agung. Masya ALLAH!!...

Orang selalu cakap..kadang2 boleh jadi perkara yang dibenci adalah yang terbaik utk kita dan sebaliknya..namun sejauh mana kita memahami dan menghayati bait2 yang ckup indah itu. Lihatlah..apabila ada dugaan melanda..kita terus terjatuh menangisi apa yang telah terjadi..menyesali apa yang telah di lakukan.. Jadi di manakah prinsip yang telah di pegang kita?..

Hakikat sebenarnya adalah kita golongan yang lemah..sentiasa kalah dengan nafsu sendiri. Oleh itu..sentisa lah bersandar pada ALLAH..
Setiap apa yang berlaku itu sentiasa berhikmah. Contohnya. ayah ana sakit. Jauh dlm lubuk hati ana..ana ingin buat yang terbaik dalam keluarga.., hubungan antara keluarga sentiasa dalm keadaan yang baik. Dan yang pastinya ana ingin menjadi seorang anak yang solehah. Segera balik jika apa2 berlaku. Sedikit sebanyak..menjadikan ana sangat rapat dengan ayah dan ibu.

Begitu juga ketika ana berpindah dari sebuah sekolah agama yang terkenal di Melaka. Hikmahnya..ketika itu kebetulan ayah ana lumpuh seluruh badan selama setahun. Dan tugas ana ketika itu adalah menemani ibu ana. Sbb ketika itu adik beradik ana yang lain tinggal di asrama.

Apa yang ana ceritakan ini bukan berniat utk mengharapkan simpati atau nak membangga diri. Ana ingin berkongsi pengalaman. Dan apabila ana baca nye lagi dalam blog ini. Sedikit sebanyak menguatkan hati ana yang sentiasa di uji dengan pelbagai dugaan ini..

Sebak apabila orang yang kita percayai buat sesuatu yang menyakitkan .
Bukan itu sahaja, memberi tetapi merampas semula dengan mudah. Ingat mudah ke menerima tamparan itu. Tidak..tetapi apa kan daya.. Mgkn ade perkara yang ALLAH ingin uji ana. Mgkn ingin ana berfikir tentang keputusan yang ana telah lakukan. Ana bukan lah jenis yang menyesali apa yang berlaku. Pada ana. pasti ada sesuatu yang ALLAh ingin kita pelajari.

Ermm,,..begitulah coretan ana pada kali ini. Semoga ana terus berjuang meskipun ada yang akan pergi tinggalkan ana. InsyaALLAH..YA ALLAH kuatkan lah hambamu YA ALLAH..


Air mata boleh berlinang dan hati boleh bersedih, tetapi kita tidak boleh mengeluarkan kata-kata, kecuali yang di redhai ALLAH.

2 comments:

  1. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  2. Bismillahirrahmanirrahim.
    Maka apakah mereka mencari agama yang lain dari agama Allah, padahal kepada-Nya-lah berserah diri segala apa yang di langit dan di bumi, baik dengan suka maupun terpaksa dan hanya kepada Allahlah mereka dikembalikan.[3.83]

    ReplyDelete