Monday, May 24, 2010

Virus-virus Ukhuwah



Assalmualaikum....

Buat sahabat-sahabat yang di kasihi sekelian..Bagaimana hari ni?..Sihat kah??..Bagaimana pulak dengan ibadahmu?..
Sahabat sekelian..,
Rindu tak kapada sahabat yang tidak ada bersama kita di kala ini?..

Rindu pada tawa.., usikan.., dan pastinya pada ingatan dari sahabt-sahabat sekelaian yang akan membawa ke arah individu muslim yang mantap. InsyaALLAH..AMIN...
Di sini ana ingin berkongsi mengenai virus yang melanda ukhuwah.

1)Bercakap dengan sahabat dengan nada yang kasar. Kadang kala kita tidak sedar kita telah menguris hati sahabat. Perbuatan yang kasar dan bahasa yang kasar akan lebih melukakan hati sahabat.

2)Apabila mengkritik., janganlah terlalu keras. Maksudnya mengunakan ayat yang manis dalam mengkritik dalam kata lain mengkritik dengan berhemah.


3)Apabila menegur, jangan di khalayak ramai. Hal ini kerana lumrah manusia untuk bersifat malu apatah lagi di khalayak ramai. Ia akan lebih memalukan sahabat seterusnya membentuk sahabat yang berfikiran negatif.

4)Mudah berpransangka negatif adalah perkara yang tidak sepatutnya ada dalam ukhuwah. Ukhuwah akan membina kepercayaan dan kasih sayang. Masakan seorang sahabat berfikiran sedemikian sekiranya mempunyai ciri-ciri tersebut.




Itulah antara virus-virus dalam ukhuwah. Semoga ana bersama sahabat-sahabat lain di jauhkan dari virus ini, Nauzubillah..



Sekian.., Wallahualam..

No comments:

Post a Comment